Det er en fantastisk følelse, når en person under en konfrontation står op for dig og taler din sag. Ser du hovedsagelig Gud som en, der retter sin pegefinger mod dig, eller en, som lægger armen om dig trods alle dine skavanker? Hvorfor er vi tilbøjelige til at se Gud som en, der dømmer os frem for en, der frikender os? Hele den menneskelige forestilling om retssager, dommere, anklagere og forsvarere er indgroede begreber. Hvad nu hvis Guds rige ikke kører helt efter de samme mekanismer? Reducerer vi Guds rige til en retsstat med juridiske processer? Hvordan kan Gud bedst formidle sin kærlighed til os? Tanken om en dom er central i Åbenbaringens Bog. Hvordan påvirker det mig?
Vi er alle forskellige. Nogle går meget op i juridiske forhold, andre ser stort på det. Nogle er meget optaget af at få ret, andre prioriterer fred højere. Nogle er meget firkantede, andre mere bløde. Nogle tilgiver aldrig, andre lægger det bag sig.
Hvordan tror du, dine grundlæggende holdninger påvirker dit billede af Gud, hans rige, kristenlivet og den kommende dom? Skal vi absolut vælge mellem tanken om Gud som streng dommer eller en, som ser igennem fingre med ting? Hvordan oplever du den Gud, du tror på? Hvilke konflikter kan vores forskellige holdninger medføre?
Gud lovede fra begyndelsen at ”knuse slangens hoved“. Dette var på baggrund af, at Edens sommer blev til vinter. Hvordan tror du, Adam og Eva så på fremtiden og Guds løfter? Så de Gud som en, der ville få dem tilbage til Eden, eller som en, der dømte og straffede? Når du ser, hvordan Jesus behandlede mennesker, hvilket billede får du så af Guds dom, straf og retfærdighed?
Hvordan kan advarsler om dom og straf være motiverende for mennesker, og hvordan håndterer vi den besværlige balance i samtalen med andre?
Hvilket billede af Gud er det vigtigt for dig at give andre mennesker?
En retssag er gode nyheder, når: 1) Der gives erstatning for uretfærdighed. 2) Når du bliver renset for anklager. 3) Når du får erstatning for tab. 4) Når du lærer, hvordan tingene hænger sammen. 5) Når en, der har begået en forbrydelse, viser anger og tager ansvar. 6) Når du kan føle dig sikker på, at det dårlige ikke vil ske igen. 7) Når du kan lægge det bag dig og begynde at tilgive.
Hvad er din første tanke i forbindelse med udtrykket ”holde dom“?
”Giv mig min ret … stands uretfærdiges ondskab“ – hvornår har du sidst bedt sådan en bøn? Tør vi bede sådan? Hvad med vores egen evne til at såre, tage fejl, ignorere eller skade andre?
De skriftkloge var ”bibeltro“, når de krævede stening. De ”læser bare Bibelen, som den er skrevet“. Nu skulle Jesus åbenbares som den ”liberale“, han var. Var Jesus mindre bibelsk, da han anfægtede deres ret til at deltage i henrettelsen? Nogle mener, at loven krævede upartiske vidner, og at disse vidner ikke var upartiske. De havde sat iscenesat hele situationen (hvorfor blev manden f.eks. ikke sigtet?). Jesus kan her have fortolket loven lige så bogstaveligt som de skriftkloge: Enhver, der hverken havde deltaget eller haft interesser i denne situation, kan begynde. Andre mener, at Jesus så dybere – bag loven – til Guds hensigt, som altid var at genoprette, hvor det var muligt. Og hans ord har lydt gennem 20 århundreder: ”Jeg fordømmer dig heller ikke. Gå bort og synd ikke mere.“ Målet havde aldrig været straf og hævn, men at løse problemet. Jødiske kommentatorer påpeger også, at den faktiske håndhævelse af dødsstraf forekom meget sjældent i hele Israels historie. Målet med loven var ikke at påbyde dødsstraf, men snarere at signalere, hvor alvorlig en synd var. I praksis blev der fundet en løsning, som handlede om reparation frem for hævn.
En indvending mod kristendommen er, at de, der har gjort meget ondt, slipper afsted med det. Men det er ikke, hvad Det Nye Testamente lærer. ”Han vil gengælde enhver efter hans gerninger,“ læser vi i vers 6. Paulus siger noget lignende i 2 Kor 5,10: ” For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, for at enhver kan få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller ondt.“ Men det er ikke nødvendigvis en dømmende domstol, men en genoprettende domstol, hvor ofrene får erstatning, og det onde, vi har gjort, møder både et forlig og helbredelse. ”Hvis hans arbejde går op i luer, skal han gå glip af lønnen, men selv blive frelst, dog som gennem ild“ (1 Kor 3,15).
”… han dømmer de svage …“ (vers 4). Hvis vi stopper der, bliver det skræmmende. Hvis vi fortsætter, ser vi den gode nyhed i dommen: ”han dømmer de svage med retfærdighed, fælder retfærdig dom over landets hjælpeløse.“ Guds mål er altid et godt samfund for alle – især for de svage og hjælpeløse. Hvis vi ikke er optaget af det samme, befinder vi os på ydersiden af Guds aktivitet.
Hvem er det, der længes efter, at der skal falde dom? Kender du nogen? Er et fremtidigt opgør med uretfærdighed gode nyheder for dig? Gør denne tanke dig så glad, at du falder på dit ansigt i tilbedelse? Forstil dig, at du havde fået en lang fængselsdom for din tro og hørte, at ”Nu er timen kommet, hvor han vil fælde dom“. Ville det ikke være et opmuntrende budskab for dig?
Baggrund for teksten
• Hvad er en af de vigtigste tanker, du tager med dig, i det du har læst?
• Hvilken hensigt tror du, forfatteren havde med at skrive det?
• Hvem skrev forfatteren til? Hvem havde forfatteren i tanke?
• Hvad er den historiske sammenhæng?
• Hvorfor blev teksten taget med i Bibelen?
Reaktioner på teksten
• Hvilken stemning giver teksten dig (trist, inspireret, glad…)?
• Hvilke uenigheder kunne man forestille sig hos forskellige læsere?
• Hvad synes du er vanskeligt eller problematisk i det, du har læst?
• Hvilke ord og udtryk husker du umiddelbart bedst fra teksten?
• Hvilke vers, ord eller udtryk ville du understrege?
Hvad kan jeg bruge det til?
• Er er noget, der er vigtigt at fortælle andre, af det du har læst?
• Hvad er mest historisk information, og hvad er universelle principper?
• Hvis du skulle lave et “trospunkt” ud af teksten, hvad ville det så være?
• Hvad fortæller det, du har læst, om, hvem Gud er, og hvad han ønsker?
• Hvilket budskab tror du dette kan have for dem, der ikke er troende?

Har du lyst til at se en gudstjeneste i en adventistkirke? Det bedste er at besøge os en lørdag hvor vi samles. Alle er velkommen til at smutte forbi for at se hvordan vi har det. Skulle du ønske at se via live streaming, eller et optag fra en anden gudstjeneste, kan du gå til vores streamingside.
Syvende Dags Adventistkirken
Concordiavej 16
2850 Nærum
Tlf. 4558 7777
Mail [email protected]
CVR nr. 11924913

Syvende Dags Adventistkirken
Concordiavej 16 C
2850 Nærum
+45 4558 7777
CVR: 11924913
Konto: 0890 1069302
Webmaster: Jan-Gunnar Wold
Velkommen til den officielle hjemmeside for Syvende Dags Adventistkirken i Danmark. Vi er en verdensomspændende protestantisk frikirke med over 20 mio. medlemmer. Vores lokale menigheder er spredt rundt i hele landet. Adventistkirken er et fællesskab, der deler troen på Jesus Kristus. Vi er optaget af at følge Bibelen som vejleder igennem livet og har valgt at helligholde lørdag som hviledag på samme måde, som Jesus gjorde. Vi opfordrer alle til at tilbede Gud sammen med os på den 7. dag, – lørdag, en festdag for verdens tilblivelse, da Gud skabte.
Vi håber, at du kommer til at lære os og det vi står for lidt bedre at kende ved at kigge rundt på vores sider.
