Menu

Bibelstudier

29
apr
2023

5. Gud står op for mig

Studietekster

Hent studie 5 som pdf

Åb 14, 7

Sl 7,7-10

Joh 8,1-11

Es 11,1-5

Rom 2,1-11

Oversigt

Det er en fantastisk følelse, når en person under en konfrontation står op for dig og taler din sag. Ser du hovedsagelig Gud som en, der retter sin pegefinger mod dig, eller en, som lægger armen om dig trods alle dine skavanker? Hvorfor er vi tilbøjelige til at se Gud som en, der dømmer os frem for en, der frikender os? Hele den menneskelige forestilling om retssager, dommere, anklagere og forsvarere er indgroede begreber. Hvad nu hvis Guds rige ikke kører helt efter de samme mekanismer? Reducerer vi Guds rige til en retsstat med juridiske processer? Hvordan kan Gud bedst formidle sin kærlighed til os? Tanken om en dom er central i Åbenbaringens Bog. Hvordan påvirker det mig?

Hvilken betydning har min holdning?

Vi er alle forskellige. Nogle går meget op i juridiske forhold, andre ser stort på det. Nogle er meget optaget af at få ret, andre prioriterer fred højere. Nogle er meget firkantede, andre mere bløde. Nogle tilgiver aldrig, andre lægger det bag sig.

Hvordan tror du, dine grundlæggende holdninger påvirker dit billede af Gud, hans rige, kristenlivet og den kommende dom? Skal vi absolut vælge mellem tanken om Gud som streng dommer eller en, som ser igennem fingre med ting? Hvordan oplever du den Gud, du tror på? Hvilke konflikter kan vores forskellige holdninger medføre?

Frygten for dommedag

Gud lovede fra begyndelsen at ”knuse slangens hoved“. Dette var på baggrund af, at Edens sommer blev til vinter. Hvordan tror du, Adam og Eva så på fremtiden og Guds løfter? Så de Gud som en, der ville få dem tilbage til Eden, eller som en, der dømte og straffede? Når du ser, hvordan Jesus behandlede mennesker, hvilket billede får du så af Guds dom, straf og retfærdighed?

Hvordan kan advarsler om dom og straf være motiverende for mennesker, og hvordan håndterer vi den besværlige balance i samtalen med andre?

Hvilket billede af Gud er det vigtigt for dig at give andre mennesker?

Kommentarer til studieteksterne

 Åb 14,7 | Troen på Gud som dommer

En retssag er gode nyheder, når: 1) Der gives erstatning for uretfærdighed. 2) Når du bliver renset for anklager. 3) Når du får erstatning for tab. 4) Når du lærer, hvordan tingene hænger sammen. 5) Når en, der har begået en forbrydelse, viser anger og tager ansvar. 6) Når du kan føle dig sikker på, at det dårlige ikke vil ske igen. 7) Når du kan lægge det bag dig og begynde at tilgive.

Hvad er din første tanke i forbindelse med udtrykket ”holde dom“?

Sl 7,7-10 | Er Gud altid på min side?

”Giv mig min ret … stands uretfærdiges ondskab“ – hvornår har du sidst bedt sådan en bøn? Tør vi bede sådan? Hvad med vores egen evne til at såre, tage fejl, ignorere eller skade andre?

Joh 8,1-11 | Fordømmelse og syndfrihed

De skriftkloge var ”bibeltro“, når de krævede stening. De ”læser bare Bibelen, som den er skrevet“. Nu skulle Jesus åbenbares som den ”liberale“, han var. Var Jesus mindre bibelsk, da han anfægtede deres ret til at deltage i henrettelsen? Nogle mener, at loven krævede upartiske vidner, og at disse vidner ikke var upartiske. De havde sat iscenesat hele situationen (hvorfor blev manden f.eks. ikke sigtet?). Jesus kan her have fortolket loven lige så bogstaveligt som de skriftkloge: Enhver, der hverken havde deltaget eller haft interesser i denne situation, kan begynde. Andre mener, at Jesus så dybere – bag loven – til Guds hensigt, som altid var at genoprette, hvor det var muligt. Og hans ord har lydt gennem 20 århundreder: ”Jeg fordømmer dig heller ikke. Gå bort og synd ikke mere.“ Målet havde aldrig været straf og hævn, men at løse problemet. Jødiske kommentatorer påpeger også, at den faktiske håndhævelse af dødsstraf forekom meget sjældent i hele Israels historie. Målet med loven var ikke at påbyde dødsstraf, men snarere at signalere, hvor alvorlig en synd var. I praksis blev der fundet en løsning, som handlede om reparation frem for hævn.

Rom 2,1-11 | Får vi som fortjent?

En indvending mod kristendommen er, at de, der har gjort meget ondt, slipper afsted med det. Men det er ikke, hvad Det Nye Testamente lærer. ”Han vil gengælde enhver efter hans gerninger,“ læser vi i vers 6. Paulus siger noget lignende i 2 Kor 5,10: ” For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, for at enhver kan få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller ondt.“ Men det er ikke nødvendigvis en dømmende domstol, men en genoprettende domstol, hvor ofrene får erstatning, og det onde, vi har gjort, møder både et forlig og helbredelse. ”Hvis hans arbejde går op i luer, skal han gå glip af lønnen, men selv blive frelst, dog som gennem ild“ (1 Kor 3,15).

Es 11,1-5 | Dommen som Guds fokusområde

”… han dømmer de svage …“ (vers 4). Hvis vi stopper der, bliver det skræmmende. Hvis vi fortsætter, ser vi den gode nyhed i dommen: ”han dømmer de svage med retfærdighed, fælder retfærdig dom over landets hjælpeløse.“ Guds mål er altid et godt samfund for alle – især for de svage og hjælpeløse. Hvis vi ikke er optaget af det samme, befinder vi os på ydersiden af Guds aktivitet.

Eftertanke

Hvem er det, der længes efter, at der skal falde dom? Kender du nogen? Er et fremtidigt opgør med uretfærdighed gode nyheder for dig? Gør denne tanke dig så glad, at du falder på dit ansigt i tilbedelse? Forstil dig, at du havde fået en lang fængselsdom for din tro og hørte, at ”Nu er timen kommet, hvor han vil fælde dom“. Ville det ikke være et opmuntrende budskab for dig?

 

Refleksjonsspørsmål

 Baggrund for teksten
• Hvad er en af de vigtigste tanker, du tager med dig, i det du har læst?
• Hvilken
hensigt tror du, forfatteren havde med at skrive det?
• Hvem skrev forfatteren til?
Hvem havde forfatteren i tanke?
• Hvad er den
historiske sammenhæng?
• Hvorfor blev teksten taget med i
Bibelen?


Reaktioner på teksten
• Hvilken stemning giver teksten dig (trist, inspireret, glad…)?
• Hvilke
uenigheder kunne man forestille sig hos forskellige læsere?
• Hvad synes du er vanskeligt eller
problematisk i det, du har læst?
• Hvilke ord og udtryk
husker du umiddelbart bedst fra teksten?
• Hvilke vers, ord eller udtryk ville du
understrege?


Hvad kan jeg bruge det til?
• Er er noget, der er vigtigt at fortælle andre, af det du har læst?
• Hvad er mest historisk information, og hvad er
universelle principper?
• Hvis du skulle lave et “
trospunkt” ud af teksten, hvad ville det så være?
• Hvad
fortæller det, du har læst, om, hvem Gud er, og hvad han ønsker?
• Hvilket
budskab tror du dette kan have for dem, der ikke er troende?